in

Manilská Galeona

Z Karibského moře do Španělska připlouvaly karavely a galeony. V souvislosti s útoky pirátů a korzárů se musely stále častěji spojovat do konvojů a plout pod ochranou válečných lodí. V Tichém a Indickém oceánu po dlouhou dobu evropští piráti nebyli a obavy bylo třeba mít spíše z místních pirátů, kteří se však neodvažovali napadnout velké lodě. Překonat nesmírnou dálku Tichého oceánu z Filipín, té nejvzdálenější španělské kolonie, mohla spíše velká loď, která nemusela mít obavy z bouří ani malých lodí domorodců. Tak vznikly obří manilské galeony – sen každého korzára, avšak sen jen zcela výjimečně naplněný.

Za zrození manilských galeon je považován rok 1571, kdy španělský král vydal dekret, že z Filipín do Mexika má být vypravena jen jedna loď ročně. Svěřit takový úkol bylo možno jen lodi spolehlivé a veliké. Potřeba přepravy nákladu shromážděného na Filipínách za celý rok, vedla k postavení lodě prostorné, avšak pomalé a málo obratné.

Manilské galeony byly nemotorné a těžkopádné, podobaly se vajíčku, jehož výška se často rovnala délce. Nad čtyřmi palubami galeony se tyčily ještě záďové a příďové nástavby podobající se věžím. Boky těchto lodí bývaly až metr silné a ve střílnách se leskly hlavně děl. Galeony byly vyzdobeny řezbářskými pracemi a byly pozlaceny; když k tomu připočítáme vysoké svítilny na sloupech a spoustu vlajek, praporů téměř o velikosti plachet, k tomu heraldické obrazy na plachtách, pak byla taková podívaná impozantní.

Dojem, jakým manilské galeony působily, se znásobil ještě tím, že se tyto lodě všelijak barvily. Boky lodí byly nejčastěji pruhované – bílé a zelené, černé a bílé, červené. Paluby, na nichž se nacházely zbraně, byly natřeny zelenou nebo červenou barvou, stěny kajut zase zeleně.

Začátkem března se k Manile sjížděly čínské lodi z různých oblastí Filipín, z jižních moří, od Malaky a Moluk. Začínal veliký obchod, při němž Španělé skupovali zboží. Náklad galeony tvořilo zlato, hedvábí, drahokamy, perly, slonovina, pižmo, koberce, vonné masti, japonské paravány a čínské laky, papoušci, porcelán, vyřezávané skřínky, koření a spousta dalších věcí.

Uprostřed června po bohoslužbách, po hlučném a tesklivém svátku ve městě, za ohňostrojů a střílení z děl zvedla galeona kotvy. Stovky lidí ji doprovázely ke Corregidoru, na palubě hrál orchestr.

Galeona mířila k severu tak dlouho, dokud nedosáhla Japonského proudu a pak se obrátila k východu. Cesta to byla nesmírně dlouhá. Někdy galeona do Ameriky doplula po sedmi, osmi měsících, a protože posádka a cestující po většinu té doby neviděli pevninu, je jen těžké si představit, jaké útrapy na ně doléhaly v uzavřeném prostoru lodi a nekonečných pláních oceánu. I když byly lodě dobře vybavené zásobami, přesto cestující trpěli kurdějemi, úplavicí a dalšími nemocemi. Základní potravinou byly suchary, slanina a sýr a víno. Po měsících se však z vína stal ocet, slanina stuchla, sýr zplesnivěl a suchary sežrali červi a krysy. Když se konečně objevila americká pevnina, galeona už ztratila kolem padesáti procent posádky.

Když všechno proběhlo šťastně, mohla na podzim zakotvit v Acapulcu v Mexiku, kde byla netrpělivě očekávaná a kde se na její počest konal veliký trh. Zisk často převěšoval 200% a ti co cestu přežili se stali boháči.

Na jaře následujícího roku se galeona vydala na zpáteční cestu. Vezla na Filipíny nové úředníky, obchodníky, ty, kdo toužili po dobrodružství, královskou i soukromou poštu, zboží ze Španělka a to nejdůležitější – peníze získané za zboží a vládní dotaci pro Filipíny. Peníze se vezly v okovaných truhlách a dostat se k nim člověk mohl jen přes kapitánovu kajutu. Celkem bylo v truhlách na tři milióny zlatých mincí. Když galeona nedosáhla Filipín, byla to rána pro tamní ekonomiku.

Kromě pirátů byli nepřáteli galeon tajfuny, které zanesly mnoho lodí na korálové útesy. Někdy uplynuly dva tři roky, než galeona vyplula. Jednou dokonce vyplula po pěti letech a nedostatek peněz způsobil bankrot filipínské ekonomiky.

Hodnotit

6 Komentáře
nejlépe hodnocené
nejnovější nejstarší
Inline Feedbacks
View all comments
Francimor
24 dny

Tyto okna do historie jsou vždy zajímavé počtení….

Max
Max
24 dny

Drsný časy…

Karel
24 dny

Tehdy ještě na odhad počasí… na hordě dřeva bez ničeho. Životní styl. To je jak piko, na to musíš mít hlavu bráško.

Kohy
23 dny

Vůbec by nebylo špatný mít u textu o galeonách fotku/obrázek galeony… 😉

Oomoo
23 dny
Odpověď  Kohy

Fotky z té doby asi nebudou……:-P

3Dark_Unicorn
23 dny

moc textu, to číst nebudu.

“Holky” si vjely do vlasů *15*

Zloděj si svůj lup dlouho neužil